Aantal fusiemeldingen in 2016 opnieuw gestegen
Datum
23 januari 2018

9 januari 2017

In 2016 zijn 523 fusies en overnames gemeld bij de Sociaal-Economische Raad (SER). Dat is een stijging van 22 procent ten opzichte van 2015 (429). Het aantal fusiemeldingen stijgt sinds 2012 elk jaar. Sinds 2007 is het aantal fusiemeldingen niet zo hoog geweest.

Ook zorg en onderwijs

 

Net als in voorgaande jaren hadden de meeste meldingen betrekking op de sectoren dienstverlening (32 procent) en industrie (30 procent). Bijzondere aandacht verdient het aantal meldingen in de non-profitsector, omdat de Fusiegedragsregels sinds oktober 2015 ook op de zorg en het onderwijs van toepassing zijn. In 2016 kwam 13 procent van de meldingen uit de non-profitsector. Het gaat vooral om fusies en overnames tussen ziekenhuizen, thuis- en zorginstellingen, kinderopvangcentra, gezondheidsdiensten en woningcorporaties.

De Fusiegedragsregels beschermen de belangen van in een onderneming werkzame personen bij een voorgenomen fusie of overname. Op basis van de Fusiegedragsregels moeten ondernemingen fusie- of overnameplannen tijdig melden aan de betrokken vakbonden en de SER. Dit moet op een zodanig moment gebeuren dat de vakbonden nog wezenlijke invloed kunnen uitoefenen op het tot stand komen van de fusie of overname en de uitvoering daarvan.

Behandeling klachten én bemiddeling

Sinds 1 oktober 2015 zijn de Fusiegedragsregels niet alleen van toepassing op fusies of overnames binnen het ‘klassieke’ bedrijfsleven, maar ook binnen de overheid, de non-profitsector en het vrije beroep. Bij een (dreigend) geschil over niet of niet behoorlijke naleving van de Fusiegedragsregels kunnen fusiepartijen of vakbonden nu ook verzoeken om bemiddeling. Deze mogelijkheid bestaat naast de mogelijkheid voor partijen om een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie Fusiegedragsregels. Klik hier voor verdere informatie over de Fusiegedragsregels.

Bron: website SER

 

 

Gerelateerde artikelen

Een betrouwbare en gedreven adviseur

Maprima bestuurt en ondersteunt vennootschappen voor een groot aantal bedrijven en investeerders van over de hele wereld. Hun kantoren in Nederland, Luxemburg en België zijn de vertrouwde en deskundige partner voor bedrijven. Deze bedrijven willen  gebruik maken van de vele gunstige financiële, fiscale en juridische mogelijkheden die deze landen te bieden hebben. “MKBedrijfsoverdrachten is een deskundige en betrouwbare partner bij…

0 comments
VOOR WAARDERING VAN UW ONDERNEMING MOET U BIJ ONS ZIJN!

WAAROM ZOU U EEN WAARDEBEPALING UITVOEREN? U overweegt uw bedrijf te verkopen of u overweegt uw bedrijf over te dragen aan uw kinderen. Misschien wilt u weten of de maatregelen die u neemt in uw bedrijf tot een gewenste waardestijging leiden. Een waardebepaling is dan de oplossing. WAARDEBEPALING BIJ VERKOOP Uw bedrijf heeft voor u veel waarde, zowel materieel als emotioneel….

0 comments
Tom en Alexandra van der Hoff - MKBedrijfsoverdrachten
Bedrijf verkoopklaar maken

 Welke maatregelen moet u treffen om uw bedrijf verkoopklaar te maken? Vanuit een drietal invalshoeken bespreek ik hierna een aantal maatregelen die nodig is om uw bedrijf verkoopklaar te maken. Ten eerste is er sprake van FISCAAL EN JURIDISCHE optimalisatie? Zijn de juridische en de fiscale structuur overzichtelijk? Deze maatregelen dienen tijdig (ca. 3-5 jaar voor de overdracht) genomen te…

0 comments
WordPress Lightbox Plugin