De Non-bancaire financiering heeft een plek gevonden in het MKB
Date
12 June 2019

De Non-bancaire financiering heeft een vaste  plek gevonden bij  de financiering van het MKB. Na verwachting zal in 2022 1/3 van het MKB gebruik gaan maken van deze vorm van financiering.

Op 29 december 2013 schreven we al over de nieuwe vormen van financiering.

 Hieronder  vind je de conclusie van stichting MKB Financiering.

Conclusie

Non-bancaire financiering is in Nederland de experimentele fase voorbij en heeft nu een serieuze positie in de mkb financieringsmarkt ingenomen. Met ruim €1 miljard aan verstrekte financieringen in 2018 zijn minimaal 22.620 mkb bedrijven aan financiering gekomen. Vooral bij klein-zakelijke financieringen onder €1 miljoen blijkt no-bancaire financiering sterk te groeien en een behoefte in te vullen in de markt. Volgens de verwachtingen zal in 2022 minimaal 1/3 van deze financieringen buiten banken om verstrekt worden.

Totale non-bancaire financiering in Nederland gegroeid naar ruim €1 miljard In 2018 is er in totaal meer dan €1 miljard verstrekt aan het mkb .

Dit is een groei van 51% ten opzichte van 2017 toen er €676 miljoen verstrekt werd aan het mkb. Het totaal aantal bedrijven dat non-bancaire financiering heeft ontvangen in 2018 was 22.620. In 2017 was dit aantal 17.498. De markt van non-bancaire financiering in Nederland is zeer divers en bestaat uit crowdfunding (23%), kredietunies (1%), direct lending (21%), MKB Beurs (2%), Lease (24%) en Factoring (29%).

Financieringslandschap < €1 miljoen (kleinzakelijke financieringen)

Binnen het onderzoek is specifiek gekeken naar de mkb financieringsmarkt van aanvragen < € 1 miljoen (kleinzakelijke financieringen), omdat daar de meeste nieuwe aanbieders zich op richten. Deze financieringen worden voornamelijk aangevraagd door bedrijven met een jaaromzet tot €5 miljoen. De totaal verstrekte no-bancaire financiering van financieringsaanvragen onder €1 miljoen in 2018 was €873 miljoen. Dit is een stijging van 50% ten opzichte van 2017 (€582 miljoen). De totaal verstrekte bancaire financiering onder €1 miljoen was in 2018 €9.742 miljoen. Dit is een daling van 4% ten opzichte van de verstrekte bancaire financiering in 2017 (€10.084 miljoen). Het totale financieringslandschap van financieringen onder €1 miljoen (bancair + non-bancair) was in 2018 samen €10,6 miljard. Afgelopen jaar is 8% van de financiering onder €1 miljoen via non-bancaire financieringen verstrekt.

Inschatting non-bancaire financieringslandschap < €1 miljoen tot 2022

De totale omvang van non-bancaire financieringen aan kleinzakelijke klanten onder de miljoen stijgt naar verwachting in 2022 naar €4,4 miljard. De omvang van de bancaire verstrekkingen onder de €1 miljoen daalt naar verwachting in 2022 naar €8,3 miljard. Per saldo verwachten wij dat in 2022 circa 35% van de totale verstrekkingen onder €1 miljoen uit non-bancaire financieringen bestaan. Aantal bedrijven financieringslandschap < 1 miljoen Het aantal kleinzakelijke klanten die non-bancaire financiering heeft.

Wilt u weten wat MK-Bedrijfsoverdrachten.nl doet? Klik dan hier voor meer informatie.

Wilt u 5 gratis tips ontvangen over bedrijfsoverdrachten? Meld u zich dan aan voor de periodieke nieuwsupdate (maximaal 1 maal per maand) van MKBedrijfsoverdrachten.


E-mail

Voornaam

Achternaam
 

Related posts

Waarde van een onderneming in zwaar weer
Waarde onderneming in zwaar weer?

In veel sectoren staan de signalen op rood. Overnames worden risicovoller gefinancierd en het aantal faillissementen stijgt. Verkeert uw onderneming in zwaar weer en vragen bank en aandeelhouders om een waardebepaling? De waardering van een bedrijf in moeilijke omstandigheden is een aparte tak van sport. Neem dus een gespecialiseerde Register Valuator in de arm. Bij de bepaling van de waarde…

0 comments
Merkassociatie
Merkassociaties

Een waardevol merk kan niet zonder STERKE ASSOCIATIES Een waardevol merk ontwikkelen is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven met forse marketingbudgetten. Ook kleinere bedrijven kunnen over een sterk merk beschikken, vertelt Ed Peelen, bijzonder hoogleraar content marketing aan de UvA. Zij beschikken daarbij over een bijzonder goede troef: de onder­nemer zelf. In een economisch zware tijd denk je misschien…

0 comments
Intellectueel eigendom
Ondernemer, let op je merk(rechten)!

Intellectueel eigendom is een verzamelnaam voor verschillende soorten rechten. Behalve het merkenrecht vallen hier bijvoorbeeld het auteursrecht onder, dat creatieve prestaties beschermt, en het octrooirecht, voor de bescherming van uitvindingen. “Het is natuurlijk zuur als je veel tijd hebt gestoken in de ontwikkeling van een nieuw product, en iemand anders kopieert het zodra het succesvol op de markt is”, zegt…

0 comments
WordPress Lightbox Plugin