Waarderingsmethode voor bedrijven
Date
27 February 2013

In de wereld van de bedrijfsoverdrachten geldt één methode als “de beste”, te weten de DCF-methode (Discounted Cash Flow methode).

Deze gaat uit van de verwachte cashflows die uw onderneming in de toekomst zal genereren. Hieronder verstaat men de liquide middelen die jaarlijks beschikbaar komen voor de vermogensverschaffers van de onderneming en kunnen worden aangewend voor aflossingen of het uitkeren van dividend.

Bij de DCF-methode worden de cashflows verdisconteerd tegen een rendementseis, namelijk de rendementseis die een koper/verkoper stelt als hij een bepaalde onderneming wil kopen/verkopen.

Hoe hoger het risicoprofiel,  hoe hoger de rendementseis en des te lager de waarde.

Wij passen vrijwel altijd de DCF-methode toe. Het gebeurt een enkele keer dat deze niet wordt toegepast,  maar dat is eerder uitzondering.

Wilt u weten wat MK-Bedrijfsoverdrachten.nl doet? Klik dan hier voor meer informatie.

 

Wilt u 5 gratis tips ontvangen over bedrijfsoverdrachten? Meld u zich dan aan voor de periodieke nieuwsupdate (maximaal 1 maal per maand) van MKBedrijfsoverdrachten.


E-mail

Voornaam

Achternaam
 

 

Related posts

herenmodezaak
Herenmodezaak Oger koopt

Luxe herenmodezaak Oger heeft dit voorjaar Didato overgenomen. Hiermee gaat volgens herenmodezaak Oger-CEO Martijn Lusink een langgekoesterde wens in vervulling. Beide herenmodezaken zijn in 1989 gestart met een winkel in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. Didato is momenteel aan de Amsterdamse Utrechtsestraat gevestigd. Oger heeft inmiddels winkels in Amsterdam, Den Haag, Rot­terdam, Haarlem en Antwerpen. Anti-cyclisch denken in een herenmodezaak…

0 comments
Fulfilmentmarkt
Pondres is klaar voor de groei in de fulfilmentmarkt

Om te zorgen dat de groei in de fulfilmentmarkt gerealiseerd kan worden is er voor gezorgd dat het IT-platform op orde is, de financiële randvoorwaarden zijn ingevuld en zelfs de coronacrisis gaf het bedrijf wind in de rug. Voor Pondres staan alle seinen op groen om de verdere groeiambities waar te maken, zegt CFO Maarten Wolters: “We hebben een prachtige…

0 comments
Debiteuren in crisistijd
Debiteuren in crisistijd

In tijden van (corona-)crisis is het goed om eens stil te staan bij de post debiteuren. Klopt de waarde op de balans nog wel met de realiteit? Om daar meer inzicht in te krijgen, duiken we in twee soorten waardering. De eerste is de waardering als er geen vuiltje aan de lucht is, de zogeheten goingcon­cern-waardering. Daartegenover plaatsen we de…

0 comments
WordPress Lightbox Plugin